No sleep till Brooklyn!

Postat: 5 december, 2015 av massetyson i Reseskildring
IMG_5112

Islanders vs. Blues – en rapport från upplevelsen.

Efter en arbetsvecka i Texas med högt tempo och uteblivna rapporter landade så äntligen undertecknad i NYC igår eftermiddag.


En långsam tunnelbaneresa följdes upp av betydligt snabbare incheckning på The Court vid E39th Street, dusch och omsvidning till finkläder. Valet föll på en vit #29 NELSON, då jag ännu inte har den svarta tredjetröjan. Till det ett par sjukt snabba löparskor från nästa års Salmingkollektion, givetvis i orange färg. På väg ut från hotellet såg jag att highlights från Rangers förlustmatch mot Colorado. Behöver jag tillägga att jag i det läget kände mig oslagbar?

Jag svävade ett par centimeter över asfalten bort till 36th and Madison där jag mötte upp Anders/Shay, ett gift par som obegripligt nog håller på Penguins respektive Rangers. Toksmutsigt. Trots detta var de riktigt gemytliga att hänga med och det blev käk på Peter Dillons bar som lämpligt nog serverade kalla Brooklyn Lager. Lite strul med Stubhub men till slut hittade vi tre biljetter längs långsidan på sektion 24, rad 17 där Islanders anfaller två gånger. 80 dollars stycket i det läget, inte alls illa.
IMG_5091

En riktigt bra uppladdning.

Barclays Center hade dock tydligen inte hajat att det är år 2015, aviserade att man inte kan visa upp mobilbiljett så vi fick hasta över till NY Public Library för att få biljetterna utskrivna. Efter att ha talat med inte mindre än fyra bibliotekarier och fått bevittna en stilig uppvisning i byråkrati hade vi till slut biljetterna i handen, underbart!


Ner i tunnelbanasystemet vid 32:a gatan och efter en ungefär 15 minuters lång resa kom vi upp precis vid arenan, strax innan de öppnade portarna vid 18.30. Jag förklarade för de två förlorade hockeysjälarna att jag var ute efter den totala upplevelsen. Medan de tog varsin till öl i närheten spatserade jag istället själv förväntansfullt in i Barclays Center.

Total merchtorsk direkt. I och med att det var tredjetröjorna som gällde för kvällen hamnade jag rätt in i ett område med bara svartvit merch. Visst gillar jag LI-traditionen men måste erkänna att jag är lite svag för de svartvita tröjorna. Kikade runt lite först men fastnade sen för en liten nallebjörn med svarta tröjan till junior, en pyjamas (även den till JR) och en ”Brooklyn”-tee till mig själv. Gott så.

När jag vid kassan sedan vänder mig om inser jag att det finns en hel butik med ännu mer grejer som jag missat, den är dock helt fullproppad och jag får reda på att de håller öppet en timme efter match. Au revoir.

En burk Brooklyn IPA för 12 dollars senare står jag bara ett par meter ifrån en skäggig Rick DiPietro medan Shannon Hogan kör lite uppsnack inför match. Glider vidare och kollar in lite signerade tavlor som går för högstbjudande under kvällen men inser att de inte är i min prisklass. Brian Strait annonseras som healthy scratch, folk jublar.

18.50 tar jag mig ner mot platserna och inser att ”limited view” inte är aktuellt på sektion 24. Klockrena platser. Tar med mig dryckesvaror och kamera och gör de andra Islesfansen sällskap nere vid rinkside där man kan kolla warmups på nära håll genom plexit. I det här läget känns det riktigt mäktigt att vara på plats och så nära. Clutterbuck sätter in en tackling så det sjunger i sargen och får ordningsvakten på andra sidan att nästan ramla omkull, Tavares ser grymt fokuserad ut och Okposo/Kulemin åker runt och kortpassar till varandra. Däremellan rätt bra fokus i övningarna.

Att vi befinner oss i en modern arena märks tydligt när vi närmar oss matchstart. Produktionerna på jumbotronen är riktigt fina och skapar hög stämning. Välbehövligt då det strax innan nedsläpp inte är speciellt välfyllt inne i Barclays. Märkligt hur många åskådare det är som dräller in minuterna efter nedsläpp, och gör att man tvingas resa sig gång efter annan samtidigt som man i många lägen får sikten skymd. Skärpning, vi är väl här för att se hockey?!


Matchen igång. Islanders börjar ok men successivt avtar intensiteten och maken till kladdigt spel har jag sällan skådat. Man misslyckas med att få ner pucken djupt och krånglar till det i avgörande lägen. De första två perioderna är grymt bleka och det är Thomas Greiss som håller oss kvar i matchen, precis som vi börjat bli vana vid. Ser både stabil och reaktionssnabb ut den gode tysken. 0-1 efter två perioder och stämningen i hallen är inte direkt elektrisk.

Själv har jag hängt med en kille från Philly borta i Austin i några dagar vilket inneburit hårda diskussioner och en hel del trashtalkande. Ivrig att få visa upp det jag lärt mig passar jag på när David Backes tacklar Nelson på ett fult sätt:

-”Hey Backes, you fuckin’ piece of shit”, förkunnar jag högt och tydligt. Känns grymt bra.


Spelet fortsätter hacka och några minuter in i tredje missar Josh Bailey ytterligare ett rätt bra läge. Killen bakom bjuder på ”If you know the Rangers suck”-chanten, bara det att han byter ”the Rangers” mot ”Josh Bailey” istället.. Utöver detta är det lite spridda ”Let’s go Islanders”, där framförallt sektion 329 håller igång på ett rätt bra sätt. Fjärdelinan är vårt vassaste vapen framåt, förstalinan kommer ingen vart.

Till slut händer det. En riktigt fin give n’ go mellan Strome/Grabovski avslutas av den sistnämnde som nätar på egen retur. Stället exploderar. Vilken känsla att stämma upp i ”YES, YES, YES”-chanten! Fortsatt hög stämning efter det och laget spelar betydligt bättre. 1-1 efter full tid och matchen går till overtime och 3 mot 3-spel.

Har inte riktigt tagit ställning tidigare men måste medge att spelformen 3 mot 3 är riktigt underhållande. Intressant att se hur Blues väljer 2FW/1D medan Islanders går med två backar i varje formation, helt klart har de respekt för Blues offensiva vapen. Hamonic & Nielsen gör ett stort jobb i att ligga nära och avväpna Tarasenko ett par gånger, Greiss storspelar i målet. Mållöst efter 65 minuter och straffar avgör.

Nielsen ser iskall ut, bjuder på ett av sina två moves och går forehand fivehole. Riktigt snyggt. Greiss räddar och Okposo sätter den distinkt, högt på högersidan. En räddning senare är det total eufori och high-fives, två poäng till Isles trots en allt annat än bra insats! Känns extra skönt när man ser översteskurken Kirk Muller i motståndarbåset, det kan han ha den jäveln.
IMG_5192

Hey Butch, we need to wait for Jiggsy!

Free-wifi är en rackarns bra sak. Tack vare det kunde jag löpande lägga upp lite bilder från matchen i vår #NYIse FB-grupp och även bli utmanad av Magnus att försöka få till en bild tillsammans med den legendariska kommentatorn Jiggs McDonald och bisittaren/ex-spelaren Butch Goring. Jag backar sällan i dessa lägen och väntade därför listigt och tålmodigt ut herrarna under deras slutsnack, därefter frågade jag Butch ifall vi kunde ta en bild. Först var det bara aktuellt med Goring/Sandin, men jag insisterade på att få med Jiggsy, vilket han till slut gick med på när han förstod att jag var från Sverige och inte i stan sådär grymt ofta. Mission completed.


På vägen ut plockade jag upp en svart matchtröja modell mindre från shopen, kan bli en bra julklapp till tidigare nämnda junior därhemma. Bara hoppas att han inte läser detta så att han vet vad som ligger under granen.

Utan en viss person hade jag aldrig blivit Islandersfan. Inatt tände jag ett ljus för honom här i NYC samtidigt som begravningen ägde rum hemma i Rättvik.

Vila i frid farfar, jag kommer alltid att minnas dig.

/J. Sandin

Kommentera

