Två tunga tapp för Isles

Postat: 2 juli, 2012 av Magnus i Nyheter Bridgeport, Nyheter Islanders
Etiketter:, , , ,

 

Tyvärr tvingas Islanders ge upp två av sina mest populära spelare som försvinner i Free Agent-cirkusen. Med 120 poäng på sina två säsonger med klubben hann P.A. Parenteau bli en favorit hos många fans även om han även var ständigt ifrågasatt bland belackarna. De som tyckte han var överskattad menade att han bara blev bra när han spelade med John Tavares och Matt Moulson men om sanningen ska fram så var han faktiskt en av de allra viktigaste speluppläggarna i powerplay och det är nog främst i den spelformen som PAP kommer bli mest saknad enligt mig. Nu testar han istället lyckan i Colorado Avalanche med vilka han skrivit ett 4-årskontrakt.

En större chock, åtminstone för mig, var att galne fightern och krigaren Micheal Haley från och med nästa säsong kommer representera NY Rangers. Att en sådan otroligt populär kämpe byter till lokalkunkurrenten är mycket olyckligt och jag blev uppriktigt sagt ledsen när jag hörde nyheten. Tyvärr fick Haley aldrig riktigt chansen i Islanders så förmodligen kände han inte förtroendet från Jack Capuano och då var hans beslut såklart riktigt om än dock uppseendeväckande.

kommentarer
  1. krif skriver:

    Vad tror vi om årets drafts och trades? Bra val i draften tycker jag, hoppas Griffin får en plata redan i år och kan slussas in så sakteliga.

    Visnovsky kan säkert tillföra en del och jag tycker det var ett klokt val.

    Boyes vs. Parenteau känns som det kan bli både och. Boyes får förhopppingsvis en nytändning med mer istid och kan han börja producera runt 70 poäng (eller ännu mer) så är det kanske ett klokt val även det. Är tanken att han ska lyfta ytterligare en femma så inte laget blir så beroende av Tavares/Moulson-linan? (Vem får gå in där?)

    I övrigt naturligtvis trist med Haley, speciellt då det blir Rangers men nya friska nävar in istället🙂

    Tror vi tar oss till ett slutspel den här säsongen, känns som det ändå är nåt bra på G?

    • Magnus skriver:

      Instämmer i din analys. Vet inte om man ska ha för stora förhoppningar på Boyes ändå, risken att bli besviken blir för stor då. Kommer nog även sakna PAP mer än man tror, speciellt i powerplay.

  2. Fredde skriver:

    Jag tycker vi faktiskt har sämre förutsättningar i år. Vi har tappat kanske vår viktigaste spelare i vårt framgångsrika powerplay i PAP – och Boyes är inte en rättfärdig ersättare, han blir nog inte den poängmaskin många verkar tro. Sedan har vi inte gjort några märkvärdiga free-agent värvningar heller. Jag tror förlusten av PAP kommer visa sig när vi väl sparkar igång säsongen. Jag har trott på slutspel de senaste två säsongerna men i år tror jag inte vi når hela vägen, vi är för beroende av att JT och MM26 måste producera vecka ut och vecka in, och utan PAP vid deras sida tror jag duons poängproduktion minskar. Tyvärr, men vi måste värva en eller 2 spetsspelare till för att detta ska gå vägen.
    Always Believe

Kommentera

