Ja, inför nattens match mot Boston Bruins ryktades det om att Islanders spelade Evgeni Nabokov i mål för att ge ryssen ett så kallat showcase, d.v.s. att spelaren får chansen att visa upp sig för andra lag som visat konkret intresse.

Om det nu stämde att intresse fanns inför matchen för den ryske veteranmålvakten är väl frågan om det försvann redan i den första perioden då Nabokov agerade ytterst tveksamt vid ett par tilfällen. Redan vid Bostons 1-0  visade han brist på pondus då Milan Jurcinas och Mark Eatons slarv ledde till en målchans ur väldigt dålig vinkel. Nabokovs underliga ingripande ledde till ett första baklängesmål inslaget av Benoit Pouliot. Men Islanders ville framåt i denna match och Matt Moulson såg till att utjämna bara fyra minuter senare, ett då rättvist resultat. Men sedan misslyckades åter Nabokov göra sitt jobb då han fick släppa två mål bakom sig med endast en halvminuts mellanrum. Jack Capuano gjorde då det enda rätta och bytte in Al Montoya istället för sin ryske keeper. Målvaktsbytet fick ny fart på Islanders som dominerade slutdelen av perioden och Michael Grabner reducerade dessutom till 3-2 efter en underbar framspelning av John Tavares.

Den andra perioden var absolut inte händelsefattig men målen uteblev mycket tack vare bra målvaktsspel, främst från Montoyas sida. Islanders hade en bra femminutersperiod i mitten av akten men kom till alldeles för få kvalitetschanser, undantaget Jay Pandolfos stolpskott. Boston tog över mot slutet av perioden och Tyler Seguin unnade sig att missa öppet mål vid två tillfällen. Montoya spelade verkligen som en förstemålvakt i det underhållande och böljande spelet.

Tyvärr höll det inte hela vägen för Islanders inhoppande burväktare för i den tredje perioden tvingades han kapitulera då Nathan Horton hittade Milan Lucic med en mycket fin passning som gav öppet mål. Bara en knapp minut senare avgjordes matchen definitivt då Horton tog tillvara på en retur från Montoya framför mål. Capuano chansade sedan hej vilt på slutet och valde att spela med sex utespelare med mer än tre minuter kvar av matchen och då gick det som det brukar med ett baklängesmål i den tomma kassen.

Islanders offensiva spel var bättre i denna matchen än på länge. Tyvärr falerade defensiven denna gång och ett par av målen kändes som rena bjudningar. Skärpning krävs på torsdag borta mot Colorado Avalanche.

MÅLSKYTTAR:

  • 1-0 Benoit Pouliot (Jordan Caron) 1:32
  • 1-1 Matt Moulson (Steve Staios, Michael Grabner) 5:52
  • 2-1 Nathan Horton (Zdeno Chara, David Krejci) 13:38 PP
  • 3-1 Tyler Seguin (Patrice Bergeron, Brad Marchand) 14:07
  • 3-2 Michael Grabner (John Tavares) 18:36
  • 4-2 Milan Lucic (Nathan Horton, David Krejci) 44:34
  • 5-2 Nathan Horton (Joe Corvo, Dennis Seidenberg) 45:23
  • 6-2 David Krejci (Zdeno Chara, Milan Lucic) 57:12 EN
kommentarer
  1. Filip skriver:

    Vill ännu en gång säga att bloggen är helt fantastisk! Cred till dig Magnus!
    Min fråga lyder,
    Tror du att vi kniper en slutspelsplats i år?

  2. Magnus skriver:

    Tack för berömmet Filip.

    Hade du frågat mig inför säsongen hade jag aldrig tvekat på att svara ja. Men efter årets start så är jag såklart mer tveksam. Löser man målvaktskarusellen och styr upp anfallsspelet så finns ju chansen till slutspel men jag måste erkänna att jag hade hoppats på mer såhär långt. I stort sett samtliga veteraner som togs in har ju floppat. Rolston har väl tillfört mest och Staios är inte helt värdelös men Reasoner och Pandolfo har väl inte bidragit med så mycket. Dessutom är Eaton och Mottau för långsamma så om vi byter ut lite gammalt folk mot unga hungriga lirare så blir jag mer hoppfull. Vad tror du själv?

    • Filip skriver:

      Jag vet faktiskt inte, Tycker att allt kan förbättras, Cupano måste bestämma om 1 keepern eftersom det kan skapa problem om man hoppar titt som tätt, håller mer dig angående ”veteranerna” de har inte spelat som man trodde.
      Men nu i dagsläget så känns det mer som
      ett missat slutspel,
      Men som sagt de är långt kvar🙂

  3. Fredde skriver:

    Tjena Magnus.

    Jag ser att du har flera Islanders-matchtröjor och jag funderar på att skaffa en.
    Jag är ca 185 cm lång så vet du vilken storlek på matchtröjan jag bör ha?
    Vilken storlek på matchtröjorna har du, M, L, XL etc (amerikanska storlekar)?
    Funderar även på att fixa en tröja med namn och nummer. Ser att du har Okposo och Tavares på dina tröjor😉 Klokt val då båda sitter med långa kontrakt.
    Man vill ju inte ha en tröja med en spelare som snart lämnar klubben eller är nära en trade.
    Finns det någon spelare som du kan rekomendera?
    Grabner kanske😛 ? Vågar man chansa på Streit, han har ju bara 1 år kvar på kontraktet men är vår kapten. Tror du att man väljer att förlänga med honom?

    /Tack på förhand.

  4. Magnus skriver:

    Tjena Fredde,

    Min första matchtröja jag skaffade är en med DiPietro på. Även det en spelare med långtidskontrakt även om han var något hetare då jag skaffade den.😉 Alla tröjorna är i storlek 52 som motsvarar L och de passar mig bra då jag är 183cm lång. DiPietro-tröjan är äldre och av märket Koho och jag måste säga att den är betydligt större än de andra två som är CCM-replicas av Reeboks senaste modeller. Tror säkert att storlek 52 skulle passa bra för dig också. (Large)

    Hade jag skaffat en ny tröja idag hade jag nog faktiskt satsat på en Hamonic-tröja. Han personifierar den typ av spelare som jag gillar. Han ger alltid allt i varje byte och gillar att smälla på, jag tror han kommer bli en framtida All-Star spelare och förhoppningsvis kommer han tillhöra Islanders länge. Annars är ju Grabner och Streit också två favoriter som aldrig blir fel, kanske en Moulson skulle passa också? Akta dig för Bailey och Comeau. Vem vet hur länge de blir kvar?

  5. Fredde skriver:

    Okej tack för infon🙂 Jag funderar antingen på Streit eller Grabner men om Streit lämnar nästa säsong så vore inte det så kul:/ Hur många säsonger tror du Streit har kvar på Long Island?

  6. Magnus skriver:

    Svårt att säga men han blev nyligen utsedd till kapten och han är mycket viktig för Islanders försvarsspel samt i powerplay så jag hoppas i alla fall att han får tre år till. Han fyller ju 34 i december så mer än så är nog inte rimligt att hoppas på. Om han nu inte gör en Lidström…..eller en Chelios😉

  7. Fredde skriver:

    Att Streit vill stanna kvar på Long Island är nog rätt så givet men blir det inte så att han blir tillgänglig för alla klubbar först innan han kan börja förhandla med oss när kontraktet går ut. Garth Snow och CO måste väl se till att signa upp honom innan kontraktet löper ut annars finns det väl risk för att en klubb knycker honom?

    Vore ju trist om han lämnar efter denna säsong. Hur stor chans i procent värderar du Streits vara eller icke vara i Isles nästa säsong🙂 ?

  8. Magnus skriver:

    Oj, jättesvårt att svara på. Det beror väl kanske lite på hur bra det går denna säsongen. Men jag tror ändå att det är en större chans att han stannar än 50/50.

  9. Fredde skriver:

    James Wisniewski var btw en favorit den korta han väl spelade för oss. Han hade rent ut sagt en konstig resa förra säsongen. Först till oss, sedan till Montreal och nu är han i Columbus. Hade gärna haft han kvar i Isles men han lär väl aldrig dyka upp igen…:/
    Vad var huvudsjälet till att man tradade honom?

  10. Magnus skriver:

    Ingen officiell förklaring har framkommit om skälet till att Wiz tradades till Habs men rykten säger att han var lite för frispråkig i omklädningsrummet. Andra påstår att det berodde på att han var tänkt att bilda en stark powerplayuppställning tillsammans med Streit. När Streit skadades grusades planerna och Wisniewski blev överflödig. Vet inte vad man ska tro egentligen men jag hade också gärna sett honom i Islanders igen.

Kommentera

