Hej allihopa. Jag har tyvärr varit borta ett par händelserika dagar, både ur Islandersperspektiv men framför allt ur en personlig synvinkel. Skälet till min frånvaro stavas Isak. Han kom lika oväntat som välkommet, åtta veckor för tidigt och helt plötsligt kan jag alltså titulera mig pappa. Det känns helt overkligt och trots att han föddes så tidigt är han riktigt pigg och kry, ett riktigt underverk. Jag skulle redan kunna skriva kilometervis med text om honom men jag ger er istället en bild, den brukar kunna säga mer än 1000 ord sägs det ju.

Istället skriver jag lite kort om vad som hänt på Islandersfronten medan jag varit borta. Tre större händelser har skett och vi börjar med nyheten om att Doug Weight tackar för sig efter 19 säsonger i NHL. Trots att Weight nu hänger upp skridskorna kommer han inte försvinna ur organisationen. Han har erbjudits och accepterat positionen som assisterande coach till Jack Capuano samtidigt som han kommer assistera Garth Snow i hans arbete. Kul att Weight får stanna och jag inbillar mig samtidigt att det kan vara viktigt att ha kvar honom på bänken då han redan under årets säsong framgångsrikt höll i powerplaycoachingen.

Sedan handlar nyhetsflödet om två signingar. Först fick vi reda på att Kyle Okposo skrivit ett nytt 5-årskontrakt värt 14 miljoner USD. Han säger sig vara riktigt nöjd med att få stanna ytterligare fem år, speciellt med tanke på de nya stora arenaplanerna. Med Doug Weight ute ur leken anser många att Okposo borde få ta över kaptensrollen även om jag själv tror att Mark Streit ligger bäst till för ett C.

Och så fick vi i dagarna även reda på att Islanders skrivit ett treårskontrakt med Anders Nilsson från Luleå. Målvaktstalangen som draftades 2009 som nummer 62 i draften har skrivit på ett s.k. entry level-kontrakt vilket kan jämföras med ett tvåvägskontrakt för rookies. Vi får se om det blir Islanders eller Sound Tigers som får ta del av Nilssons tjänster inledningsvis.

Mer än så hade jag inte att berätta just nu. Om bloggandet blir sämre uppdaterat ett tag framöver nu så ser ni förklaringen här ovan.

kommentarer
  1. Filip skriver:

    Grattis till sonen, får hoppas att han även kommer heja på islanders i framtiden.
    Framtiden känns ljus ut och det ska bli kul nästa säsong

    • Magnus skriver:

      Tack så mycket! Han kommer bara få ha på sig kläder i blått och orange tills han har fattat vinken.😉

Kommentera

